۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۷۲۵۰۶
آیت‌الله موحدی کرمانی مطرح کرد؛

چهار پیشنهاد به دولت برای حل مشکلات اقتصادی| غارتگران بیت‌المال به اشد مجازات برسند

خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر لزوم ترمیم و تغییر تیم اقتصادی کابینه گفت: شنیدن چند صدایی در تصمیمات اقتصادی دولت پذیرفتنی نیست چراکه دولت باید صدای واحد اقتصادی داشته باشد.
آیت الله موحدی کرمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با تبریک ولادت با سعادت امام رضا‌(ع) به تبیین برکات ولایتعهدی آن حضرت پرداخت و در ادامه درباره مسائل اقتصادی به نکات مهمی اشاره کرد که ماحصل آن چهار پیشنهاد ویژه به دولت بود.

وی با بیان این‌که مشکل اساسی کشور مسائل اقتصادی است، وظیفه سنگین دولت و مجلس را در این زمینه یادآور شد و تصریح کرد: کالاهای اساسی تنها باید با نرخ ارز ترجیهی ۴۲۰۰ تومان تهیه شود که عبارت از دارو، مواد غذایی، مواد اولیه نهادهای دامی و کشاورزی و سایر مایحتاج ضروری مردم است تا ارزان‌تر در اختیار آنان قرار گیرد.

اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه از این‌که از اواخر فروردین ماه امسال تا اواسط خرداد، کالاهای غیرضروری با نرخ ارز ترجیهی ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده است ابراز تأسف و نگرانی کرد و افزود: متأسفانه بخش عظیمی از منابع ارزی کشور از دست رفت و سبب ایجاد فساد و رانت در اقتصاد شد.

وی از دولت خواست که ایجاد بازار ثانویه ارز را به شکل جدی پیگیری کند.

آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین دادن ارز به سفرهای غیرضروری را خیانت به کشور دانست و تصریح کرد: گاهی سفر ضروری است مانند تحصیل دانشجویان که باید نسبت به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان اقدام شود اما اختصاص ارز دولتی به سفرهای غیرضروری لزومی ندارد.

وی با بیان این‌که بخشی از مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی مربوط به وضعیت نظام بانکی است، گفت: به دلیل ضعف نظارتی از سوی بانک مرکزی شاهد افزایش گسترده حجم نقدینگی هستیم این حجم نقدینگی اگر مدیریت نشود کلیه بازارهای اقتصادی کشور را دچار نوسان و تلاطم می‌کند.

استقلال بانک مرکزی از دولت

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: راهکارهای دولت برای جهت‌دهی نقدینگی به سمت بازارهای مولد اقتصادی باید هرچه سریع‌تر مشخص و عملی شود.

وی همچنین با بیان این‌که عدم استقلال بانک مرکزی از دولت ریشه بخش عمده‌ای از معضلات کنونی کشور است، راه‌حل این مشکل را استقلال بانک مرکزی از قوه مجریه عنوان کرد.

لزوم ترمیم و تغییر تیم اقتصادی کابینه

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه بر لزوم ترمیم و تغییر تیم اقتصادی کابینه تأکید کرد و افزود: گفته می‌شود بعضی از اعضای تیم کابینه سیاست‌های اقتصادی دولت را قبول ندارند، شنیدن چند صدایی در تصمیمات اقتصادی دولت پذیرفتنی نیست چراکه دولت باید صدای واحد اقتصادی داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: لازم است از نیروهای جوان، فعال، همراه و یک صدا در تیم اقتصادی دولت استفاده شود.

بازنگری در ساختارهای مدیریتی متمرکز

وی بازنگری در ساختارهای مدیریتی متمرکز را در شرایط کنونی کشور ضروری خواند و با تأکید بر تفویض اختیارات به استانداران و رونق اقتصاد منطقه‌ای، اظهار داشت: از رییس جمهور انتظار می‌رود براساس اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی برای تحول در استان‌های کشور بخشی از اختیارات خود را به استانداران تفویض کند.

چند نصیحت امام جمعه به دولتمردان

آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین به دولتمردان و مسؤولان رده بالای کشور چنین نصیحت کرد: بکوشید دل را از محبت به مردم و عشق به خدمت جامعه و غم مستمندان پر کنید و واقعا غمخوار مردم باشید.

وی افزود: برای آرامش مستضعفان جامعه، سطح زندگی خود را پایین بیاورید و به دریافت معمول و متعارف بلکه کم‌تر از بیت‌المال قانع باشید تا ضعیفان آرام گیرند و بگویند مسؤولان مثل ما زندگی می‌کنند.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: اجازه ندهید در بین مسؤولان پاک، افرادی خائن پیدا شوند و میلیاردها تومان پول بیت المال را بدزدند و فرار کنند؛ با نظارت کامل و دقیق جلوی این خطر را بگیرید.

وی از قوه قضائیه خواست که غارتگران بیت‌المال را به اشد مجازات برساند و البته خطاب به دولتمردان تصریح کرد: منتظر نباشید مردم به دلیل فشار اقتصادی به خیابان‌ها بریزند و خواسته‌های مشروع خود را مطالبه کنند آن وقت شما بیدار شوید و اقدام مناسب کنید، شما دولت تدبیر هستید مشکلات اقتصادی مردم را شناسایی کنید و به دفع قبل از رفع بپردازید.

آیت‌الله موحدی کرمانی تأکید کرد: مردم انقلاب خود را دوست دارند و صبر انقلابی دارند، شما هم بکوشید انقلابی باشید و کار انقلابی کنید.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله طالقانی بر تشویق مردم به حضور در نماز پرفیض جمعه تأکید کرد و افزود: اقامه یک نماز جمعه برای افرادی که توان ندارند در حکم یک حج است و غفلت از آن پشیمانی عظیمی به دنبال دارد.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: مرحوم آیت‌الله طالقانی از شخصیت‌های برجسته‌ای بود که امام راحل درباره شخصیت ایشان فرمود «آیت‌الله طالقانی برای انقلاب به منزله حضرت ابوذر غفاری بود».

وی سالگرد ارتحال آیت‌الله مشکینی را نیز گرامی‌داشت و از این عالم فقید به عنوان شخصیتی ارزشمند و متواضع نام برد که در حد مرجعیت بود اما با خضوع کامل برای ورود به مجلس خبرگان ثبت‌نام کرد.

آیت‌الله موحدی کرمانی عملیات مرصاد را نیز گرامی داشت و گفت: منافقان کوردل فکر می‌کردند می‌توانند با تصرف ایران حکومت اسلامی را ساقط کنند که در عملیات مرصاد به کلی ریشه‌کن و نابود شدند./920/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات